Wiosna w pełni, dlatego mam dziś dla Was iście wiosenny scenariusz zajęć. To właśnie pszczoły przyczyniają się do tego, że mamy tak dużo pięknych kwiatów, dlatego warto poświęcić im osobny temat i poznać tajemnicę zapylania kwiatów, tworzenia miodu oraz zagłębić się w pracę pszczelarza. Zaczynajmy 🙂
Świat pszczół – nowy scenariusz zajęć
- Pszczółki i niedźwiedź – ruchowa zabawa wprowadzająca do zajęć
Jedna osoba – ochotnik do niedźwiedź, a reszta dzieci to pszczółki. Zadaniem niedźwiedzia jest schwytać uciekające pszczoły (berek). Pszczoła dotknięta przez niedźwiedzia staje w rozkroku, a inna pszczoła może ją uratować przechodząc pod jej nogami. Niedźwiedź ma za zadanie schwytać wszystkie pszczoły. Zabawę można powtórzyć – wtedy niedźwiedziem zostaje inny ochotnik.
2. Świat pszczół – karty obrazkowe
Nauczyciel zaprasza dzieci do koła i pyta, czy domyślają się, jaki będzie dzisiejszy temat zajęć. Następnie pokazuje dzieciom fotografie pszczół, uli, pszczelarza. Dzieci starają się opowiadać co widzą na obrazkach i nazywać je. Następnie nauczyciel układa obrazkiem do dołu karty obrazkowe. Dzieci podnoszą je po kolei, nazywają i dzielą na sylaby.
3. Opowiadanie pt. Pszczółka Hania i je przygody
Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie, które jest dołączone poniżej. Po zakończonym czytaniu, dzieci odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
- Kto mieszkał w ogrodzie pełnym kwiatów?
- Czym na co dzień zajmowała się Hania?
- Kogo pewnego dnia Hania spotkała w ogrodzie?
- Czym zainteresowane były dzieci?
- Jak pszczółka wyjaśniła dzieciom czym jest zapylanie?
- Dlaczego zapylanie to bardzo ważne zadanie?
- Co na końcu wykrzyknęły dzieci do Hani, kiedy jej dziękowały?
- Gdzie Hania wróciła po ciężkim dniu pracy?
Na koniec nauczyciel prezentuje dzieciom obrazki do opowiadania (do pobrania poniżej). Dzieci opowiadają o tym co widzą, jak wygląda pszczółka Hania, oraz układają obrazki w odpowiedniej kolejności.
4. Zapylanie kwiatów – zabawa ruchowa
Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina potrzebne materiały do zabawy, które znajdują się do pobrania poniżej. Dzieci losują kartoniki (połowa dzieci losuje kwiaty, a druga połowa pszczółki). Kwiatów jest o jedno dziecko mniej, niż pszczółki. Dzieci, które są kwiatami, kucają, a pszczoły latają wokół kwiatów. Na hasło nauczyciela: pszczółki zapylają kwiaty – dzieci, które trzymają kartonik pszczoły podbiegają do kwiatów i dotykają ich (każdy do innego), Pszczółka, która nie zdąży – siada obok. Po każdej rundzie, jeden kwiatek, także siada obok (tak, aby zawsze było o jeden mniej kwiatów niż pszczółek). Po skończonej zabawie (kiedy zostanie już tylko jedna pszczoła, dzieci zamieniają się kartami – pszczoły zostają kwiatami, a kwiaty pszczołami).
5. Etapy tworzenia miodu – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel przed zabawą drukuje karty obrazkowe oraz stronę z informacjami o etapach tworzenia miodu. Karty ukrywa w różnych częściach sali. Następnie prosi dzieci o odnalezienie ich, oraz o ułożenie (według tego jak myślą), po kolei obrazków, tak aby tworzyły miodową ścieżkę. Następnie czyta opis punktu pierwszego (bez tytułu), a dzieci sprawdzają czy dobrze ułożyły (i tak po kolei z każdym punktem).
Kiedy ścieżka jest ułożona prawidłowo, dzieci po kolei rzucają kostką i przesuwają się po ścieżce miodowej, o tyle pól, ile wskazała kostka i nazywają obrazek na którym stanęli.
6. Świat pszczół – karty pracy
Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej doprowadzają pszczoły do kwiatów rysując po śladzie, a w drugiej szukają dwóch takich samych pszczół i kolorują.
7. Pszczoła – praca plastyczna
Dzieci malują farbami papierowe kubeczki w żółto-czarne paski. Doklejają im skrzydełka i czułki wycięte z papieru kolorowego. Następnie domalowują im oczy czarnym pisakiem. Gotowe pszczoły zostają umieszczone na gazetce przedszkolnej.
Na dziś to wszystko, zapraszam do skorzystania z innych wiosennych scenariuszy, które znajdują się na stronie 🙂