Skip to content
Menu
Teacher Ania
  • Język angielski
  • Dydaktyka
  • Kim jestem?
Teacher Ania

Świat pszczół! – scenariusz z materiałami do pobrania

Opublikowano 7 maja, 2025

Wiosna w pełni, dlatego mam dziś dla Was iście wiosenny scenariusz zajęć. To właśnie pszczoły przyczyniają się do tego, że mamy tak dużo pięknych kwiatów, dlatego warto poświęcić im osobny temat i poznać tajemnicę zapylania kwiatów, tworzenia miodu oraz zagłębić się w pracę pszczelarza. Zaczynajmy 🙂

Świat pszczół – nowy scenariusz zajęć

  1. Pszczółki i niedźwiedź – ruchowa zabawa wprowadzająca do zajęć

Jedna osoba – ochotnik do niedźwiedź, a reszta dzieci to pszczółki. Zadaniem niedźwiedzia jest schwytać uciekające pszczoły (berek). Pszczoła dotknięta przez niedźwiedzia staje w rozkroku, a inna pszczoła może ją uratować przechodząc pod jej nogami. Niedźwiedź ma za zadanie schwytać wszystkie pszczoły. Zabawę można powtórzyć – wtedy niedźwiedziem zostaje inny ochotnik.

2. Świat pszczół – karty obrazkowe

Nauczyciel zaprasza dzieci do koła i pyta, czy domyślają się, jaki będzie dzisiejszy temat zajęć. Następnie pokazuje dzieciom fotografie pszczół, uli, pszczelarza. Dzieci starają się opowiadać co widzą na obrazkach i nazywać je. Następnie nauczyciel układa obrazkiem do dołu karty obrazkowe. Dzieci podnoszą je po kolei, nazywają i dzielą na sylaby.

świat pszczół – fotografiePobierz
świat pszczół – karty obrazkowePobierz

3. Opowiadanie pt. Pszczółka Hania i je przygody

Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie, które jest dołączone poniżej. Po zakończonym czytaniu, dzieci odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:

  • Kto mieszkał w ogrodzie pełnym kwiatów?
  • Czym na co dzień zajmowała się Hania?
  • Kogo pewnego dnia Hania spotkała w ogrodzie?
  • Czym zainteresowane były dzieci?
  • Jak pszczółka wyjaśniła dzieciom czym jest zapylanie?
  • Dlaczego zapylanie to bardzo ważne zadanie?
  • Co na końcu wykrzyknęły dzieci do Hani, kiedy jej dziękowały?
  • Gdzie Hania wróciła po ciężkim dniu pracy?

Na koniec nauczyciel prezentuje dzieciom obrazki do opowiadania (do pobrania poniżej). Dzieci opowiadają o tym co widzą, jak wygląda pszczółka Hania, oraz układają obrazki w odpowiedniej kolejności.

Pszczółka Hania i jej przygody – opowiadanie (2)Pobierz
Pszczółka Hania i je przygody – obrazki do opowiadaniaPobierz

4. Zapylanie kwiatów – zabawa ruchowa

Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina potrzebne materiały do zabawy, które znajdują się do pobrania poniżej. Dzieci losują kartoniki (połowa dzieci losuje kwiaty, a druga połowa pszczółki). Kwiatów jest o jedno dziecko mniej, niż pszczółki. Dzieci, które są kwiatami, kucają, a pszczoły latają wokół kwiatów. Na hasło nauczyciela: pszczółki zapylają kwiaty – dzieci, które trzymają kartonik pszczoły podbiegają do kwiatów i dotykają ich (każdy do innego), Pszczółka, która nie zdąży – siada obok. Po każdej rundzie, jeden kwiatek, także siada obok (tak, aby zawsze było o jeden mniej kwiatów niż pszczółek). Po skończonej zabawie (kiedy zostanie już tylko jedna pszczoła, dzieci zamieniają się kartami – pszczoły zostają kwiatami, a kwiaty pszczołami).

zapylanie kwiatów – zabawa ruchowaPobierz

5. Etapy tworzenia miodu – zabawa dydaktyczna

Nauczyciel przed zabawą drukuje karty obrazkowe oraz stronę z informacjami o etapach tworzenia miodu. Karty ukrywa w różnych częściach sali. Następnie prosi dzieci o odnalezienie ich, oraz o ułożenie (według tego jak myślą), po kolei obrazków, tak aby tworzyły miodową ścieżkę. Następnie czyta opis punktu pierwszego (bez tytułu), a dzieci sprawdzają czy dobrze ułożyły (i tak po kolei z każdym punktem).

Kiedy ścieżka jest ułożona prawidłowo, dzieci po kolei rzucają kostką i przesuwają się po ścieżce miodowej, o tyle pól, ile wskazała kostka i nazywają obrazek na którym stanęli.

ETAPY TWORZENIA MIODU – ZABAWA DYDAKTYCZNA (1)Pobierz

6. Świat pszczół – karty pracy

Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej doprowadzają pszczoły do kwiatów rysując po śladzie, a w drugiej szukają dwóch takich samych pszczół i kolorują.

Świat pszczół – karty obrazkowe (1)Pobierz

7. Pszczoła – praca plastyczna

Dzieci malują farbami papierowe kubeczki w żółto-czarne paski. Doklejają im skrzydełka i czułki wycięte z papieru kolorowego. Następnie domalowują im oczy czarnym pisakiem. Gotowe pszczoły zostają umieszczone na gazetce przedszkolnej.

Na dziś to wszystko, zapraszam do skorzystania z innych wiosennych scenariuszy, które znajdują się na stronie 🙂

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby dostać mój nowy e-book z zabawami i materiałami na zajęcia oraz aby zawsze być na bieżąco

Dziękuję!

Został już tylko jeden krok! Wystarczy, że zalogujesz się do swojej skrzynki pocztowej, otworzysz otrzymanego ode mnie maila i klikniesz w link potwierdzający Twoją tożsamość.

Ostatnie wpisy

  • Świat pszczół! – scenariusz z materiałami do pobrania
  • Nadchodzi Wielkanoc – scenariusz zajęć z materiałami do pobrania
  • Kolorowe motylki – wiosenny scenariusz zajęć
  • Wiosna ach to Ty – nowy wiosenny scenariusz zajęć
  • Let’s make a donut! – scenariusz na zajęcia z języka angielskiego
©2025 Teacher Ania | Powered by SuperbThemes