Dziś porozmawiamy trochę o przyjaźni. Zapraszam Cię na nowy scenariusz, z którego dzieci dowiedzą się jak zawierać nowe przyjaźnie, jak o nie dbać i je pielęgnować, a przy okazji będą się dobrze bawić. Wszystkie materiały do zabaw znajdziecie do pobrania – link pod każdą zabawą.
Dobry przyjaciel – nowy scenariusz zajęć
- Lustro przyjaźni – zabawa wprowadzająca do zajęć
Dzieci dobierają się w pary i siadają na dywanie naprzeciwko siebie. Jedno dziecko wykonuje proste gesty lub miny, a drugie stara się je naśladować jak w lustrze. Po kilku minutach zamieniają się rolami. Zabawa uczy empatii i zrozumienia emocji innych.
2. Słuchanie opowiadania pt. Przygody Ani i Puszka + rozmowa + obrazki do opowiadania
Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie pt. Przygody Ani i Puszka, po czym rozsypuje na dywanie obrazki do opowiadania (obrazkiem do dołu). Dzieci po kolei odkrywają karty i opowiadają co widzą na obrazku. Kiedy wszystkie karty są odkryte, dzieci próbuje ułożyć je w kolejności chronologicznej. Następnie nauczyciel zadaje pytania do opowiadania i ostatnim pytaniem rozpoczyna otwartą dyskusję o przyjaźni:
- Kto mieszkał w miasteczku o nazwie Kolorowe Pola?
- Gdzie najbardziej lubiła bawić się Ania?
- Z kim bawiła się dziewczynka najczęściej?
- Co wydarzyło się pewnego dnia kiedy Ania i Puszek bawili się w ogrodzie?
- Co zrobiła Ania?
- Gdzie Ania i Puszek najpierw szukali marchewki?
- Gdzie następnie zajrzeli, kiedy pod krzakami jej nie było?
- Co okazało się po długich poszukiwaniach?
- Co powiedział Puszek, kiedy marchewka się odnalazła?
- Co odpowiedziała Ania?
- Czy uważacie, że Ania dobrze zrobiła pomagając Puszkowi?
- Co Wy zrobilibyście na miejscu Ani?
- Czy Wy też macie przyjaciół?
- Jak według Was zachowuje się dobry przyjaciel?
3. Poznajemy się lepiej – zabawa dydaktyczna
Dzieci chodzą swobodnie po kole powtarzając słowa rymowanki:
Przyjaciel to skarb, co zawsze jest blisko,
Razem się bawimy, jak wesołe ognisko.
Dzielimy się zabawkami, śmiejemy się w głos,
Razem pokonamy każdy mały los.
Na środku koła położone są kartoniki, które znajdują się do pobrania i druku poniżej – obrazkiem dołu. Kiedy rymowanka się skończy przedszkolaki rozbiegają się po sali. Kiedy nauczyciel wypowie słowa: przyjaciele stop – dzieci zastygają w miejscu. Dwie pierwsze osoby, które się poruszą odrywają kartę i czytają sobie nawzajem pytanie i odpowiadają na nie (w młodszych grupach to nauczyciel czyta dwójce dzieci pytanie). Kartę odkładają na bok. Gra zaczyna się od początku. Gra toczy się, dopóki wszystkie kartoniki zostaną odkryte.
4. Słuchanie wiersza pt. Dobry przyjaciel
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz pt. Dobry przyjaciel – dołączony poniżej do druku. Dzieci słuchają po czym rozmawiają wspólnie o wierszu
5. Emocjonalne kalambury
Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina kartoniki potrzebne do zabawy. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Przedstawiciele grup po kolei wychodzą na środek i losują po jednym kartoniku. Następnie zadaniem przedstawiciela jest odtworzyć dokładnie taką emocję jak na zdjęciu. Zadaniem drużyny jest odgadnięcie o jaką emocje chodzi. Mają na to określony czas, np. jedną minutę. Jeżeli im się uda zdobywają punkt. Jeżeli nie – drużyna przeciwna ma szansę odgadnąć, jeżeli zgadną – to oni dostają punkt. Gra toczy się, dopóki wszystkie emocje nie zostaną odgadnięte.
6. Co robisz gdy? – zabawa dydaktyczna
Do zabawy potrzebne będą fotografie z poprzedniej zabawy. Dzieci siedzą w kole i podają sobie piłkę w rytm muzyki. Karty z emocjami położone są na dywanie obrazkiem do dołu. Kiedy muzyka się zatrzyma dziecko, które ma piłkę w ręce odwraca kartonik i odpowiada na pytanie: co robisz, gdy Twój przyjaciel jest: i tutaj w zależności od tego jaką kartę dziecko odwróci – na takie pytanie odpiwiada. Gramy, dopóki wszystkie karty nie zostaną odkryte.
7. Przyjaźń – kolorowanka
Dzieci kolorują kolorowankę o przyjaźni
8. Kwiat przyjaźni – wspólna praca plastyczna
Nauczyciel rysuje na bristolu duże koło – a z papieru kolorowego wycina osobno płatki kwiatka – tyle ile jest dzieci. Dzieci osobno przy stolikach dekorują, każdy swój płatek – brokatem, farbami lub cekinami. Następnie każdy przykleja swój płatek do wspólnego płatka przyjaźni.