Dziś zabieram przedszkolaki do wyjątkowego świata pociągów. Jest to temat, który zazwyczaj fascynuje dzieciaki, będzie więc idealny na wakacyjny czas. W gotowym scenariuszu znajdziesz opowiadanie wraz z obrazkami, karty obrazkowe o kolei, kartę pracy i wiele ciekawych zabaw.
W świecie pociągów – scenariusz zajęć dla przedszkolaków
- Jedziemy pociągiem – zabawa ruchowa wprowadzająca do zajęć.
Dzieci poruszają się swobodnie po całej sali w rytm tamburyna. Kiedy dźwięk ucichnie, dzieci tworzą jeden długi pociąg trzymając się za barki i jadą dookoła całej sali. Kiedy znów usłyszą dźwięk tamburyna – puszczają ramion kolegi i poruszają się swobodnie po sali. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Świat pociągów – wprowadzenie do tematu + rozmowa + karty obrazkowe
Nauczyciel zaprasza dzieci na dywan do koła. Zaczyna od pytania, czy dzieci domyślają się o czym będą dzisiejsze zajęcia. Następnie prosi dzieci o powiedzenie kilku skojarzeń, z czym kojarzy im się słowo pociąg. Kładzie na dywanie obrazkami do dołu karty obrazkowe związane z koleją i prosi dzieci aby po kolei odkrywały obrazki i nazywały je. Wyjaśnia też dzieciom nieznane im wyrazy, np. semafor, konduktor czy maszynista.
Nauczyciel prosi dzieci, aby zakryły oczy, po czym chowa jedną z kart. Zadaniem dzieci jest odgadnąć jakie karty brakuje. Zabawę powtarza kilka razy. Aby utrudnić – można schować dwie karty na raz.
Na koniec nauczyciel pyta dzieci czy jechały kiedyś pociągiem, a jeżeli tak to czy lubią nim jeździć. Wybrane dzieci mogą opowiedzieć swoje doświadczenia.
3. Kolorowe pociągi – wysłuchanie opowiadania + segregowanie obrazków
Nauczyciel przed zajęciami drukuje karty do opowiadania, następnie odcina nazwę danego pociągu. Na zajęciach nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie, po kładzie na dywanie obrazki z pociągami w przypadkowej kolejności oraz ich podpisy. Dzieci starają się dopasować napis do pociągu (w starszych grupach) oraz ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności chronologicznej do opowiadania. Jeżeli dzieci mają z tym problem – nauczyciel może przeczytać opowiadanie jeszcze raz.
4. Liczymy wagony – zabawa dydaktyczna
Przed zabawą nauczyciel drukuje potrzebne materiały – lokomotywę i kartoniki z wagonami. W trakcie zajęć nauczyciel kładzie na środku dywanu lokomotywę, a dzieci po kolei losują po jednym kartoniku z wagonem z woreczka.
Zadaniem dzieci jest po kolei ułożyć lokomotywy, które są ponumerowane. Za lokomotywą najpierw zostaje wywołany wagon numer jeden. Osoba, z tym wagonikiem podchodzi i kładzie go tuż za lokomotywą, następnie numer dwa i tak dalej, aż wszystkie wagoniki zostaną ułożone. Następnie dzieci wspólnie na głos liczą po kolei ile jest wszystkich wagonów.
W starszych grupach nauczyciel może odejmować parę wagoników z końca, a zadaniem dzieci będzie wykonać działanie – ile wagonów zostało.
5. Wagony z literkami – zabawa ruchowa
Każdy przed zabawą losuje kartonik z wagonem – tym razem z literką. Dzieci tańczą ze swoimi kartonikami do muzyki, a kiedy ucichnie – zadaniem dzieci jest dobrać się w pary – wagonik z dużą literką wraz z wagonikiem z małą literką. Dzieci mogą losować od nowa i znów tańczyć do muzyki. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Wesołe pociągi – zabawa logopedyczna
Dzieci siedzą w kole i przekazują sobie mały zabawkowy pociąg i powtarzają słowa rymowanki:
Jedzie pociąg po torach i gwiżdże wesoło.
Cieszymy się radośnie i biegamy wkoło.
Stacje mijają, przygody czekają,
Z okien widać lasy, drzewa się kołysają.
Kiedy rymowanka się skończy, osoba, która trzyma pociąg podchodzi do stolika, gdzie położone są obrazkiem do dołu karty logopedyczne. Odkrywa jedną i jej zadaniem jest odczytanie napisu (lub powtórzenie w młodszych grupach za nauczycielem). Następnie cała grupa powtarza podpis. Gra toczy się od początku, dopóki wszystkie karty zostaną odkryte.
7. Jedzie pociąg – zabawa ruchowa
Dzieci ustawiają się w pociąg i jeżdżą po całej sali do piosenki pt. Jedzie pociąg z daleka. Kiedy muzyka ucichnie pociąg zatrzymuje się na stacji. Zadaniem dzieci jest wymyślenie nazwy stacji np. chmurkowo, książkowo itp. Im bardziej kreatywna nazwa tym lepiej.
Inna wersją tej zabawy:
Na pauzie w piosence nauczyciel wypowiada słowa: pociąg zatrzymuje się na stacji o literce K. Wtedy zadaniem dzieci jest wymyślenie jak najwięcej wyrazów na tą literkę. Na każdej stacji nauczyciel mówi inną literkę.
8. Świat pociągów – karta pracy
Dzieci uzupełniają kartę pracy, w której ich zadaniem jest wykonać działania matematyczne i zapisać odpowiednie cyfry na wagonikach pociągu.
9. Lokomotywa – praca plastyczna
Nauczyciel drukuje kartkę z lokomotywą a kartkach bloku technicznego, dla każdego dziecka osobno. Dzieci wyklejają pociąg techniką wydzieranki z papieru kolorowego, tak aby powstała kolorowa, wesoła lokomotywa. Następnie wycinają lokomotywę.
To Tyle w świecie pociągów na dziś. Zapraszam do zaglądnięcia do moich innych wpisów i koniecznie podzielcie się jak w Waszych grupach wypadły zajęcia o pociągach 🙂