To już dziś! Nowy początek, a dla wielu przedszkolaków powrót, do znajomego miejsca. W jaki sposób pomóc dzieciom szybko zaklimatyzować się w sali po wakacyjnej przerwie?
Zapraszam na nowy scenariusz zajęć, dzięki któremu dzieci przypomną sobie po co wszyscy są tutaj razem, posłuchają ciekawego opowiadania o Zuzi, która nie mogła doczekać się powrotu do przedszkola po wakacjach, poćwiczą trochę mowę i rozruszają język w logopedycznych zagadkach, a także będą świetnie się bawić i tańczyć 🙂
Witamy w przedszkolu po wakacjach! – nowy scenariusz zajęć
- Kto to mówi? – zabawa integracyjna
Jedno dziecko siada tyłem do grupy, a nauczyciel wskazuje palcem na inne dziecko, które ma powiedzieć słowo: Cześć – w zmienionym głosie. Zadaniem siedzącego dziecka jest odgadnięcie, kto mówił. Zabawa trwa kilka razy, tak, aby powtórzyć imiona dzieci.
2. Jak dobrze znów być razem – rozmowa + karty obrazkowe + ilustracje.
Dzieci wraz z nauczycielem siadają na dywanie. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę od stwierdzenia, że bardzo dobrze znów być tutaj razem. Pyta dzieci, co według nich oznacza bycie razem w przedszkolu. Czy to tylko bycie obok siebie, czy coś jeszcze? Rozpoczyna burzę mózgów. W międzyczasie nauczyciel rozkłada na dywanie karty obrazkowe obrazkami do dołu. Dzieci po kolei podchodzą i odkrywają po jednej karcie. Opisują co widzą na ilustracjach (starszaki czytają podpisy). Kiedy wszystkie karty są odkryte, dzieci wraz z nauczycielem powtarzają je jeszcze raz, a na koniec opisują co według nich oznacza, że są drużyną.
Nauczyciel tłumaczy na podstawie dołączonych ilustracji co przedszkolna drużyna robi razem. Podkreśla, że dzieci na obrazkach bawią się wspólnie i nikt nie jest wykluczony.
3. Taniec do piosenki pt. Piosenka powitalna
Dzieci śpiewają wraz z nauczyciel piosenkę autorstwa Śpiewające Brzdące pt. Piosenka powitalna. Dzieci i nauczyciel wykonują dokładnie takie ruchy jak w piosence, a na słowa refrenu: Hej ho – dzieci przybijają sobie nawzajem piątki. Tekst piosenki znajdziecie do pobrania poniżej w formie plakatu A4.
4. Witamy po wakacjach – słuchanie opowiadania + dopasowanie obrazków
Dzieci słuchają czytanego przez nauczyciela opowiadania pt. Witamy po wakacjach. Dzieci słuchają opowiadania, następnie układają obrazki chronologicznie – przypinając je w odpowiedniej kolejności na tablicy. Następnie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
- Czego nie mogły doczekać się dzieci w przedszkolu pt. Radosna Dolina?
- Czym rano ekscytowała się mała Zuzia?
- Co zrobiła Zuzia po pysznym śniadaniu?
- Kogo po drodze spotkały mama i Zuzia?
- Co zobaczyła Zuzia, kiedy podeszły wraz z mamą pod budynek przedszkola?
- Jakie niespodzianki czekały na dzieci w sali?
- Czym zaczęli bawić się Zuzia i Antek?
- Kto dołączył do dzieci podczas zabawy?
- Co pysznego czekało na dzieci przy stole?
- O jakim nowym projekcie opowiedziała pani Kasia?
- Co narysowała Zuzia, a co Antek?
- W jakim nastroju Zuzia wróciła do domu z przedszkola?
- Wy w jakim nastroju byliście dzisiaj rano?
- Czy też nie mogliście doczekać się powrotu?
- A może było inaczej? Jeżeli tak, to dlaczego?
5. Witamy się przyjaźnie – zabawa dydakyczna
Dzieci chodzą swobodnie po sali do piosenki pt. Piosenka powitalna. Kiedy muzyka się zatrzyma dzieci witają się ze sobą, na różne sposoby, w zależności od usłyszanego hasła od nauczyciela:
- Machamy do siebie
- Przybijamy piątki
- Ściskamy dłonie
- Przybijamy żółwika
Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. Przedszkolaki z figurami – zabawa w kodowanie
Nauczyciel do każdego obrazka wymyśla ruch, który dzieci na początku powtarzają za nauczycielem.
- żółty trójkąt – podskok
- niebieskie koło – dwa razy klaśnięcie
- czerwone serce – przesłanie całuska
- fioletowy prostokąt – obrót
- zielona gwiazdka – ręce w górze (wkręcanie żarówek)
- różowy owal – dwa przysiady
- brązowy księżyc – kołowrotek rękami
- czarny kwadrat – okrzyk: witaj przedszkole
Następnie nauczyciel układa koło siebie najpierw dwie, potem trzy, a w zależności od wieku grupy nawet trudniejsze sekwencje, a dzieci mają za zadanie wykonywać sekwencje zakodowanych ruchów. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem układając różne sekwencje.
7. Emocje przyborów przedszkolnych – ćwiczenia logopedyczne
Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina karty logopedyczne dotyczące szkolnych przyborów. Kładzie je na dywanie obrazkiem do dołu. Dzieci chodzą po kole wokół kart i powtarzają rymowankę:
Jesteśmy tu razem, wesoła gromada,
Każdy z nas uśmiech na twarzy posiada.
Razem się bawimy, śpiewamy piosenki,
W grupie jest lepiej, to czas bardzo wdzięczny!
Kiedy dzieci skończą mówić krótki wierszyk – zatrzymują się w bezruchu. Nauczyciel sprawdza. Kto pierwszy się poruszy, odwraca jedną kartę i próbuje przeczytać (lub powtórzyć w młodszych grupach) tekst z karty obrazkowej. Zabawa trwa, dopóki wszystkie karty zostaną odkryte. Na koniec zabawy dzieci z nauczycielem powtarzają wszystkie emocje przyborów przedszkolnych.
8. Karty pracy
Dzieci uzupełniają trzy karty pracy. W pierwszej muszą przejść przez labirynt, aby dostać się do przedszkola. W drugiej kolorują figury na takie same kolory, a w trzeciej ćwiczą dodawanie.
9. Wspólny kwiat – praca plastyczna
Nauczyciel drukuje i wycina płatek kwiatka, tyle razy ile jest dzieci. Każdy po swojemu ozdabia swój płatek. Sam dobiera kolory i technikę wykonania. Dzieci wycinają swoje płatki. Następnie nauczyciel na dużym brystolu rysuje łodygę i koło (środek kwiatka), a każde dziecko przykleja do niego swój płatek, tworząc duży i piękny, wspólny kwiatek.
Na koniec zachęcam do innych moich wpisów dotyczących rozpoczęcia roku przedszkolnego. Oto one:
Zapraszam również do mojego sklepu internetowego, gdzie znajdziesz całą ogromną paczkę z materiałami do początek roku przedszkolnego. Spokojnie możesz z nich korzystać cały wrzesień, październik a nawet listopad. Link do mega paczki pt. Witaj przedszkolne znajdziesz tutaj.