Lato…Całe dnie spędzone nad wodą, bieganie boso po trawie, zabawa do późnych godzin wieczornych na polu i noc spędzona w namiocie. Właśnie z tym kojarzą się wakacje 🙂 Dziś przyjrzyjmy się ostatniej z wymienionych czynności, a więc nocy pod gwiazdami!
W dzisiejszym scenariuszu znajdziecie między innymi opowiadanie o nocy spędzonej w ogrodzie, karty obrazkowe, a także materiały i zabawy dotyczące planet. Zapraszam do korzystania 🙂
Letnia noc pod gwiazdami – nowy scenariusz zajęć
- Gwiezdny taniec – zabawa wprowadzająca do zajęć
Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, udając, że są gwiazdami na niebie. Gdy muzyka się zatrzymuje, dzieci zamierają w bezruchu jak gwiazdy. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Nocne niebo – rozmowa + obrazki + fotografie
Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel po kolei podaje po jednej karcie obrazkowej obrazkiem do dołu, a dzieci przekazują ją sobie do rymowanki:
Pod śpiworem cieplutko się śpi,
Gwiazdy migoczą niczym sny.
Szumi las, a w oddali rzeka,
Przygoda ciekawa już na nas czeka!
Kiedy rymowanka się skończy, osoba, która trzyma kartę obrazkową odwraca ją, nazywa i kładzie na środku dywanu. Zabawa trwa dopóki wszystkie karty zostaną odkryte.
Następnie nauczyciel zaczyna rozmowę z dziećmi od pytania czy spali kiedyś pod namiotem? Jeżeli tak, to jak było, jeżeli nie to w jaki sposób sobie to wyobrażają. Pyta również, czy lubią wieczorem patrzeć w niebo, czy widzieli spadającą gwiazdę i rozpoczyna rozmowę o planetach. Nauczyciel wspomaga się ilustracjami nieba nocą, biwaku, namiotu, które dołączone są poniżej do pobrania. Dzieci opowiadają o swoich doświadczeniach i przygodach.
3. Gwiazdka – nauka piosenki wraz z pokazywaniem
Dzieci słuchają piosenki pt. Gwiazdka autorstwa: Śpiewanki.tv, a następnie próbują wraz z nauczycielem śpiewać i wykonywać odpowiednie ruchy do piosenki. Na refren piosenki dzieci kołyszą się i podnoszą wysoko w górę ręce – otwierając i zamykając dłonie (jak miganie), naśladując migające gwiazdki.
4. Noc pod gwiazdami – wysłuchanie opowiadania, układanie obrazków do opowiadania + podpisy
Dzieci słuchają czytanego przez nauczyciela opowiadania. Następnie próbują dopasować opowiednie podpisy do obrazków i całość ułożyć w chronologiczną całość. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania do opowiadania:
- Co lubiła robić Zosia?
- Co pewnego dnia rodzice zaproponowali Zosi?
- Jak rodzina przygotowała się do nocowanki pod gołym niebem?
- Co zrobili gdy zapadł zmrok?
- O czym zaczął opowiadać tata?
- Jakie gwiazdozbiory zobaczyła Zosia?
- Co wszyscy nagle zauważyli?
- Co zrobiła Zosia, gdy zobaczyła spadającą gwiazdę?
- Co wyciągnął tata?
- O czym czytał tata i co dowiedziała się Zosia?
- Co powiedziała Zosia, kiedy już wszyscy kładli się spać?
- O czym marzyła Zosia ?
- Czy Wy znacie jakieś planety?
- Czy wiecie na jakiej planecie my mieszkamy?
5. Oglądamy planety – zabawa dydaktyczna
Przed zabawą nauczyciel drukuje karty obrazkowe z planetami oraz lornetkę. W lornetce wycina dwa okręgi, a potem laminują kartkę z dwiema dziurami. Nauczyciel prezentuje dzieciom karty z planetami i nazywa je. Następnie dzieci zamykają oczy, a nauczyciel chowa za kartę z lornetką jedną planetę. Dzieci otwierają oczy i ich zadaniem jest zgadną jaka planeta się schowała, widząc tylko jej mały kawałek (przez te dwa okręgi w lornetce). Zabawa trwa, dopóki wszystkie karty nie zostaną odgadnięte.
6. Nocne kształty – zabawa ruchowa
Przed zabawą nauczyciel drukuje trzy razy materiały do zabawy, laminuje i wycina kartoniki. Podczas zajęć nauczyciel rozsypuje na dywanie wszystkie kartoniki. Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie do piosenki pt. Gwiazdka. Kiedy muzyka ucichnie, zadaniem dzieci jest podnieść jak najszybciej z dywanu, kartoniki tylko o tym kształcie, które powie nauczyciel. Np. zbieramy gwiazdy/trójkąty/kwadraty. itp. Przy każdym zatrzymaniu piosenki nauczyciel wymawia inną figurę geometryczną, dopóki wszystkie kartoniki znikną z podłogi.
Na koniec dzieci przeliczają ile mają kartoników, Wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej kartoników.
7. Co potrzebujemy zabrać na biwak? – zabawa dydaktyczna
Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina kartoniki. Rozsypuje je na dywanie obrazkiem do dołu. Dzieci ustawiają się w niedalekiej odległości w pociąg przed linią startu (z szarfy). Dzieci po kolei rzucają woreczkiem gimnastycznym tak, aby trafić na kartonik. Jeżeli im się uda, podchodzą i odkrywają kartonik. Nazywają go i określają czy jest to rzecz, która przyda się do spania pod namiotem czy nie. Jeżeli tak, przypinają obrazek na tablicę, a jeżeli nie to odkładają go na stoliku. Następnie idą na koniec pociągu. Zabawa trwa, dopóki wszystkie kartoniki nie zostaną odkryte i posegregowane.
Na koniec dzieci wraz z nauczycielem jeszcze raz powtarzają nazwy wszystkich rzeczy, które mogą się przydać na biwaku.
8. Śmieszne planety – zabawa logopedyczna
Karty logopedyczne z planetami położone są obrazkiem do dołu w środku koła. Oprócz kart logopedycznych ukryta jest jeszcze jedna karta ze słońcem, które planetą nie jest! Dzieci po kolei odkrywają planety i czytają napis (lub powtarzają za nauczycielem), ale muszą uważać, żeby nie odkryć obrazka ze słońcem! Jest to trudne zadanie. Jeżeli ktoś wylosuje kartę ze słońcem, gra toczy się od nowa, a nauczyciel miesza karty na dywanie. Gra kończy się dopiero wtedy, kiedy tylko słońce pozostanie nieodkryte na dywanie. Na koniec zabawy wszyscy powtarzają zdania z kart wraz z nauczycielem.
9. Dokończ rytmy – karta pracy
Dzieci uzupełniają kartę pracy, w której ich zadaniem jest dokończyć rysować rytmy według wzoru.
Dzieci malują gwiazdę farbami na żółto, następnie obsypują ją złotym brokatem. Po wyschnięciu wycinają gwiazdkę.
Scenariusz dobiegł końca, ale odsyłam Wam jeszcze do scenariusza o planetach na zajęcia z języka angielskiego. Link do niego znajdziecie tutaj.