Skip to content
Menu
Teacher Ania
  • Język angielski
  • Dydaktyka
  • Kim jestem?
Teacher Ania

Noc pod gwiazdami – letni scenariusz zajęć

Opublikowano 31 lipca, 202531 lipca, 2025

Lato…Całe dnie spędzone nad wodą, bieganie boso po trawie, zabawa do późnych godzin wieczornych na polu i noc spędzona w namiocie. Właśnie z tym kojarzą się wakacje 🙂 Dziś przyjrzyjmy się ostatniej z wymienionych czynności, a więc nocy pod gwiazdami!

W dzisiejszym scenariuszu znajdziecie między innymi opowiadanie o nocy spędzonej w ogrodzie, karty obrazkowe, a także materiały i zabawy dotyczące planet. Zapraszam do korzystania 🙂

Letnia noc pod gwiazdami – nowy scenariusz zajęć

  1. Gwiezdny taniec – zabawa wprowadzająca do zajęć

Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, udając, że są gwiazdami na niebie. Gdy muzyka się zatrzymuje, dzieci zamierają w bezruchu jak gwiazdy. Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. Nocne niebo – rozmowa + obrazki + fotografie

Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel po kolei podaje po jednej karcie obrazkowej obrazkiem do dołu, a dzieci przekazują ją sobie do rymowanki:

Pod śpiworem cieplutko się śpi,
Gwiazdy migoczą niczym sny.
Szumi las, a w oddali rzeka,
Przygoda ciekawa już na nas czeka!

Kiedy rymowanka się skończy, osoba, która trzyma kartę obrazkową odwraca ją, nazywa i kładzie na środku dywanu. Zabawa trwa dopóki wszystkie karty zostaną odkryte.

Następnie nauczyciel zaczyna rozmowę z dziećmi od pytania czy spali kiedyś pod namiotem? Jeżeli tak, to jak było, jeżeli nie to w jaki sposób sobie to wyobrażają. Pyta również, czy lubią wieczorem patrzeć w niebo, czy widzieli spadającą gwiazdę i rozpoczyna rozmowę o planetach. Nauczyciel wspomaga się ilustracjami nieba nocą, biwaku, namiotu, które dołączone są poniżej do pobrania. Dzieci opowiadają o swoich doświadczeniach i przygodach.

Noc pod gwiazdami – karty obrazkowePobierz
Nocne niebo – fotografiePobierz

3. Gwiazdka – nauka piosenki wraz z pokazywaniem

Dzieci słuchają piosenki pt. Gwiazdka autorstwa: Śpiewanki.tv, a następnie próbują wraz z nauczycielem śpiewać i wykonywać odpowiednie ruchy do piosenki. Na refren piosenki dzieci kołyszą się i podnoszą wysoko w górę ręce – otwierając i zamykając dłonie (jak miganie), naśladując migające gwiazdki.

4. Noc pod gwiazdami – wysłuchanie opowiadania, układanie obrazków do opowiadania + podpisy

Dzieci słuchają czytanego przez nauczyciela opowiadania. Następnie próbują dopasować opowiednie podpisy do obrazków i całość ułożyć w chronologiczną całość. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania do opowiadania:

  • Co lubiła robić Zosia?
  • Co pewnego dnia rodzice zaproponowali Zosi?
  • Jak rodzina przygotowała się do nocowanki pod gołym niebem?
  • Co zrobili gdy zapadł zmrok?
  • O czym zaczął opowiadać tata?
  • Jakie gwiazdozbiory zobaczyła Zosia?
  • Co wszyscy nagle zauważyli?
  • Co zrobiła Zosia, gdy zobaczyła spadającą gwiazdę?
  • Co wyciągnął tata?
  • O czym czytał tata i co dowiedziała się Zosia?
  • Co powiedziała Zosia, kiedy już wszyscy kładli się spać?
  • O czym marzyła Zosia ?
  • Czy Wy znacie jakieś planety?
  • Czy wiecie na jakiej planecie my mieszkamy?
Noc pod gwiazdami – opowiadanie (1)Pobierz
Noc pod gwiazdami – obrazki do opowiadania + kartonikiPobierz

5. Oglądamy planety – zabawa dydaktyczna

Przed zabawą nauczyciel drukuje karty obrazkowe z planetami oraz lornetkę. W lornetce wycina dwa okręgi, a potem laminują kartkę z dwiema dziurami. Nauczyciel prezentuje dzieciom karty z planetami i nazywa je. Następnie dzieci zamykają oczy, a nauczyciel chowa za kartę z lornetką jedną planetę. Dzieci otwierają oczy i ich zadaniem jest zgadną jaka planeta się schowała, widząc tylko jej mały kawałek (przez te dwa okręgi w lornetce). Zabawa trwa, dopóki wszystkie karty nie zostaną odgadnięte.

Oglądamy planety – zabawa dydaktycznaPobierz

6. Nocne kształty – zabawa ruchowa

Przed zabawą nauczyciel drukuje trzy razy materiały do zabawy, laminuje i wycina kartoniki. Podczas zajęć nauczyciel rozsypuje na dywanie wszystkie kartoniki. Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie do piosenki pt. Gwiazdka. Kiedy muzyka ucichnie, zadaniem dzieci jest podnieść jak najszybciej z dywanu, kartoniki tylko o tym kształcie, które powie nauczyciel. Np. zbieramy gwiazdy/trójkąty/kwadraty. itp. Przy każdym zatrzymaniu piosenki nauczyciel wymawia inną figurę geometryczną, dopóki wszystkie kartoniki znikną z podłogi.

Na koniec dzieci przeliczają ile mają kartoników, Wygrywa osoba, która zdobyła najwięcej kartoników.

Jaka to figura – zabawa dydaktycznaPobierz

7. Co potrzebujemy zabrać na biwak? – zabawa dydaktyczna

Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina kartoniki. Rozsypuje je na dywanie obrazkiem do dołu. Dzieci ustawiają się w niedalekiej odległości w pociąg przed linią startu (z szarfy). Dzieci po kolei rzucają woreczkiem gimnastycznym tak, aby trafić na kartonik. Jeżeli im się uda, podchodzą i odkrywają kartonik. Nazywają go i określają czy jest to rzecz, która przyda się do spania pod namiotem czy nie. Jeżeli tak, przypinają obrazek na tablicę, a jeżeli nie to odkładają go na stoliku. Następnie idą na koniec pociągu. Zabawa trwa, dopóki wszystkie kartoniki nie zostaną odkryte i posegregowane.

Na koniec dzieci wraz z nauczycielem jeszcze raz powtarzają nazwy wszystkich rzeczy, które mogą się przydać na biwaku.

Co potrzebujemy do spania w namiocie – zabawa ruchowaPobierz

8. Śmieszne planety – zabawa logopedyczna

Karty logopedyczne z planetami położone są obrazkiem do dołu w środku koła. Oprócz kart logopedycznych ukryta jest jeszcze jedna karta ze słońcem, które planetą nie jest! Dzieci po kolei odkrywają planety i czytają napis (lub powtarzają za nauczycielem), ale muszą uważać, żeby nie odkryć obrazka ze słońcem! Jest to trudne zadanie. Jeżeli ktoś wylosuje kartę ze słońcem, gra toczy się od nowa, a nauczyciel miesza karty na dywanie. Gra kończy się dopiero wtedy, kiedy tylko słońce pozostanie nieodkryte na dywanie. Na koniec zabawy wszyscy powtarzają zdania z kart wraz z nauczycielem.

LOGOPEDYCZNE KARTY Z PLANETAMIPobierz

9. Dokończ rytmy – karta pracy

Dzieci uzupełniają kartę pracy, w której ich zadaniem jest dokończyć rysować rytmy według wzoru.

karta pracy – dokończ rytmyPobierz

Dzieci malują gwiazdę farbami na żółto, następnie obsypują ją złotym brokatem. Po wyschnięciu wycinają gwiazdkę.

gwiazda – praca plastycznaPobierz

Scenariusz dobiegł końca, ale odsyłam Wam jeszcze do scenariusza o planetach na zajęcia z języka angielskiego. Link do niego znajdziecie tutaj.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby dostać mój nowy e-book z zabawami i materiałami na zajęcia oraz aby zawsze być na bieżąco

Dziękuję!

Został już tylko jeden krok! Wystarczy, że zalogujesz się do swojej skrzynki pocztowej, otworzysz otrzymanego ode mnie maila i klikniesz w link potwierdzający Twoją tożsamość.

Ostatnie wpisy

  • Noc pod gwiazdami – letni scenariusz zajęć
  • Wycieczka do lasu – scenariusz zajęć z materiałami
  • Mały ogrodnik, co rośnie w ogrodzie latem? – wakacyjny scenariusz zajęć
  • W góry czy nad morze? – wakacyjny scenariusz zajęć
  • Świat pociągów – gotowy scenariusz zajęć z materiałami
©2025 Teacher Ania | Powered by SuperbThemes