Zapraszam Was na nowy wakacyjny wpis. Jak sama nazwa wskazuje będzie trochę o górach, a trochę o morzu. Znajdziecie w nim opowiadanie z obrazkami, zabawy z materiałami do pobrania, gry ruchowe, karty pracy i wiele innych.
W góry czy nad morze? – gotowy scenariusz z materiałami
- Lubię lato za… – zabawa wprowadzająca do zajęć
Dzieci siedzą w kole i rzucają do siebie piłkę. Osoba która rzuca piłkę mówi zadanie: Lubię lato za…., a osoba, która ją złapie odpowiada i na nowo wypowiada to zdanie rzucając piłkę do innej osoby. Zabawa trwa kilka chwil.
2. W góry czy nad morze? – rozmowa + ilustracje
Nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci do koła, następnie rozpoczyna burzę mózgów pytaniem: W góry czy nad morze? Chętne dzieci wypowiadają się, co bardziej wolą, gdzie były i opowiadają o swoich doświadczeniach. Nauczyciel kieruje rozmowy w taki sposób, aby dzieci powiedziały za co można lubić góry, a za co morze.
Następnie pokazuje dzieciom ilustrację związane z górami i z plażowaniem. Dzieci opisują co widzą na ilustracjach, starają się posegregować obrazki (osobno góry i osobno morze). Nauczyciel prosi dzieci, aby na podstawie ilustracji opowiedziały jakie aktywności można uprawiać nad morzem a jakie w górach.
3. Wakacje Zosi – wysłuchanie opowiadania
Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie, następnie zadaje dzieciom pytania do opowiadania:
- O czym marzyła mała Zosia?
- O co pewnego dnia rodzice zapytali Zosię?
- Jakie pluszaki miała Zosia i co one uwielbiały?
- O co Zosia zapytała swoje pluszaki i co odpowiedziały?
- Co postanowiła Zosia?
- Gdzie rodzina pojechała najpierw?
- Co robili w górach?
- Gdzie pojechali później?
- Co rodzina Zosi robiła nad morzem?
- O co po powrocie zapytała Zosię nauczycielka w przedszkolu?
- I co odpowiedziała Zosia?
Następnie nauczyciel rozsypuje obrazki do opowiadania obrazkiem do dołu i prosi dzieci o odkrycie ich i ułożenie w kolejności chronologicznej. Nauczyciel w trakcie układania może jeszcze raz przeczytać opowiadanie.
4. W góry czy nad morze? – zabawa dydaktyczna
Przed zabawą nauczyciel drukuje i wycina kartoniki potrzebne do zabawy, oraz dwa większe kartony z napisami: góry oraz morze. Do zabawy potrzebne będą również dwie obręcze hula hop, które nauczyciel rozstawia w dwóch różnych końcach sali. Przy jednej z nich kładzie napis: morze a przy drugiej góry. Małe kartoniki rozsypane są na dywanie obrazkiem do dołu.
Dzieci siedzą w kole, a jeden wybrany ochotnik chodzi po zewnętrznej części koła na palcach, kiedy to wszystkie dzieci powtarzają słowa rymowanki:
Góry w chmurach się chowają,
Morze szumi fale śpiewają.
Razem tworzą piękny świat,
Przygód pełen, wrażeń smak.
Kiedy rymowanka się skończy, na słowo smak ochotnik dotyka osobę obok której przechodził w plecy i zaczyna biegnąć. Dotknięta osoba musi wstać i spróbować go dogonić. Ochotnik ma za zadanie przebiec koło i usiąść na wolnym miejscu dotkniętej osoby. Jeżeli nie zdąży bo zostanie złapany – ciągnie jeden kartonik, po czym musi go dopasować do odpowiedniej szarfy. Jeżeli ochotnik zdąży usiąść na miejscu dotkniętego dziecka, wówczas przegrany ciągnie kartonik – pokazuje go wszystkim i dopasowuje do odpowiedniego zbioru.
Zabawa trwa, dopóki wszystkie kartoniki nie zostaną dopasowane.
5. Wakacyjna podróż – nauka piosenki
Dzieci wraz z nauczycielem słuchają piosenki pt. Wakacyjna podróż zespołu pt. Bawimy Uczymy Śpiewamy. Na refren piosenki dzieci zamieniają się samochody i jadą na wakacje – biegają po sali i udają, że kręcą kierownicą.
6. Plaża i góry – puzzle i trasa do przejścia
Dzieci dobierają się w grupki, tak aby powstało osiem grup. Każda grupa dostaje wycięte puzzle i kartkę. Dzieci układają puzzle i przyklejają je do kartki tak, aby powstał obrazek. Następnie grupki same ustawiają się po jednej stronie osoby które mają góry, a po drugiej osoby z obrazkiem morza. nauczyciel układa tor przeszkód w taki sposób, aby dzieci z gór przedostały się nad morze i na odwrót.
7. Góry czy morze? – karty pracy
Dzieci uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej tworzą letnie rytmy, a w drugiej liczą górski sprzęt na wyprawę.
8. Góry i morze – praca plastyczna
Dzieci na dużym arkuszu malują farbami na różne odcienie niebieskiego i żółtego zaznaczone wcześniej przez nauczyciela plaże i morze, następnie za morzem domalowują wysokie góry. Następnie ozdabiają obrazek doklejając prawdziwe morskie muszelki i piasek. Dorysowują słońce i chmury. Wspólna praca zostaje powieszona na gazetkę.
Na koniec zapraszam Was do moich wcześniejszych wakacyjnych wpisów. Oto kilka z nich: