Latem wycieczka do lasu to idealny pomysł! Jest mnóstwo cienia, zielono, dużo miejsca na ruch. Wychodzę do Was zatem dziś z propozycją scenariusza zajęć o leśnych przygodach. Przeniesiemy się do lasu słuchając opowiadania, ucząc się piosenki czy grając w gry. A wszystko to z gotowymi materiałami do druku. Zapraszam 🙂
Wycieczka do lasu – gotowy scenariusz
- Idziemy do lasu – zabawa ruchowa, wprowadzająca do zajęć
Dzieci chodzą po kole do dźwięków tamburyna. Na sygnał nauczyciela wykonują następujące ruchy:
- Zbieramy grzyby – wykonują skłony dotykając podłogi
- Zrywamy szyszki – stają na palcach i wyciągają ręce wysoko w górę
- Jesteśmy niedźwiedziem – dzieci chodzą na czworakach, nie dotykając kolanami podłogi
- Gonimy liski – dzieci w miejscu szybko biegają
- Jesteśmy żabkami – dzieci podskakują wysoko
- kołyszemy się jak drzewo na wietrze – dzieci wystawiają ręce do góry po czym kołyszą się na boki
2. Z czym kojarzy Ci się las? – rozmowa + karty obrazkowe
Nauczyciel zaprasza dzieci do koła. Rozpoczyna zajęcia od pytania z czym kojarzy się dzieciom las. Dzieci wymieniają swoje skojarzenia. Nauczyciel mówi dzieciom, że las jest miejscem do życia wielu gatunków roślin i zwierząt, dlatego należy go szanować. Przypomina, że jesteśmy w lesie tylko gośćmi i należy w nim zachowywać się w miarę cichutko. Następnie prosi, aby dzieci rozglądnęły się po sali i postarały się poszukać schowanych przed zajęciami kart obrazkowych. Nauczyciel włącza do tej zabawy odgłosy lasu i prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, że są właśnie w lesie podczas zbierania kart.
Kiedy dzieci znajdą wszystkie karty obrazkowe nauczyciel zaprasza je ponownie do koła, po czym wyłącza odgłosy lasu. Każde dziecko po kolei nazywa obrazek, który znalazło i pokazuje go wszystkim. Dzieci wspólnie powtarzają nazwę. Wszystkie obrazki układane są w środku koła.
3. Co zabieramy ze sobą do lasu? – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel przed zabawą drukuje i wycina kartoniki potrzebne do zabawy. Miesza je ze sobą wszystkie w woreczku, i wysypuje je pomieszane na stoliku – tak, aby dzieci widziały obrazki. Następnie nauczyciel wybiera jedną osobę na ochotnika – pająka. Reszta dzieci to muchy. Muchy swobodnie poruszają się po dywanie. Kiedy pająk powie hasło: pająk idzie – dzieci zastygają w miejscu, a pająk chodzi po całej sali i wypatruje osoby, która pierwsza się poruszy. Osoba, która jako pierwsza zostanie schwytana przez pająka podchodzi do stolika z obrazkami i odpowiada na pytanie nauczyciela: Która z tych rzeczy przyda się w lesie? – dziecko wybiera jeden kartonik, nazywa go, pokazuje wszystkim i przypina do tablicy. Teraz pająkiem zostaje osoba, która się poruszyła. Zabawa toczy się, dopóki wszystkie poprawne kartoniki, nie zostaną przywieszone na tablicę.
Na koniec dzieci jeszcze raz wspólnie powtarzają nazwy rzeczy, które mogą przydać nam się w lesie.
4. Wycieczka Krzysia do lasu – wysłuchanie opowiadania + obrazki
Najpierw nauczyciel rozsypuje obrazki do opowiadania i prosi dzieci, aby wspólnie ułożyły jakąś historię do nich i ułożyły je w takiej kolejności, w jakiej wydaje im się, że jest poprawna. Następnie nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie. Po skończeniu czytania, dzieci weryfikują na ile ich historia była podobna do czytanej i w jakim stopniu obrazki się zgadzały. Następnie przedszkolaki odpowiadają nauczycielowi na zadane pytania do opowiadania:
- Dlaczego Krzyś tak bardzo czekał na sobotę?
- Co rodzina spakowała na wyprawę do lasu?
- Co przywitało rodzinę Krzysia po wejściu do lasu?
- Co naglę Krzyś zauważył między liśćmi?
- Po co według rodziców Krzysia jest tutaj ten strumyk?
- Co Krzyś zauważył następnie?
- Co według taty robiła wiewiórka?
- Gdzie następnie dotarła rodzina Krzysia?
- Co zrobili na polanie?
- Co przed powrotem do domu znalazł Krzyś?
- Co na koniec Krzyś obiecał rodzicom?
- Czy Wy byliście kiedyś w lesie?
- Co tam widzieliście?
Dzieci mogą opowiadać o swoich wrażeniach z wizyty w lesie.
5. Leśna piosenka – nauka piosenki
Dzieci wraz z nauczycielem słuchają piosenki pt. Leśna piosenka zespołu: ŚpiewaNutka. Dzieci starają się naśladować zwierzęta, które występują w piosence oraz wydawać takie same odgłosy.
6. Jak zachować się lesie? – zabawa dydaktyczna
Nauczyciel prosi dzieci aby dobrały się pary. dzieci ustawiają się para za parą. Nauczyciel mówi, że teraz wszyscy wybiorą się na wycieczkę do lasu, ale przy okazji dowiedzą się co wolno, a czego nie wolno robić w lesie. Nauczyciel puszcza Leśną piosenkę a dzieci parami chodzą po kole śpiewając piosnkę, a kiedy muzyka ucichnie, wycieczka zatrzymuje się i wpatruje w nauczyciela. Ten pokazuje dzieciom do góry jeden kartonik obrazkowy. Dzieci na podstawie kartonika starają się zgadnąć o jaką leśną zasadę chodzi. Jeżeli im się to uda, pociąg rusza dalej do muzyki, a nauczyciel co jakiś czas zatrzymuje muzykę, aby pokazać kolejne kartoniki.
Kiedy wszystkie kartoniki zostaną już odgadnięte, na koniec dzieci powtarzają jeszcze raz wszystkie zasady.
7. Leśne karty pracy
Dzieci siadają do stolików i uzupełniają dwie karty pracy. W pierwszej wycinają kartoniki, które kojarzą im się z lasem i przyklejają w odpowiednie miejsce, a w drugiej liczą leśne rzeczy.
8. Lornetka – praca plastyczna
Dzieci malują farbami po dwie rolki po popierze toaletowym. Następnie sklejają je ze sobą i przyklejają sznurek, tworząc lornetkę.
Na koniec zapraszam Was na moje inne wpisy o lesie. Oto linki: